Maandenlang keek restaurator Johanneke Verhave naar het zeventiende-eeuwse schilderij Het IJsgezicht van Hendrick Avercamp. Tijdens de restauratie van het schilderij uit de collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen viel haar iets lugubers op: een detail op de achtergrond bleek geen riet te zijn, maar een galgenveld.
Het IJsgezicht toont een vrolijk, winters tafereel met onder andere schaatsende mensen en sleeënde kinderen, maar heeft met het galgenveld op de achtergrond dus ook een luguber detail. Er hangen wel tien lijken aan de galg. Ook staan mensen te kijken naar de galgen en rijden er zelfs drie paardenkoetsen als attractie langs.
Er is wel vaker een galgenveld te zien in de schilderijen van Avercamp, maar toch is de vondst opmerkelijk. De gele strepen van de galgen werden namelijk eerst aangezien voor riet. Nu het duidelijk is dat het om een galgenveld gaat, kan dat volgens het museum helpen om erachter te komen welke plek Avercamp schilderde.
Foto: Het gerestaureerde zeventiende-eeuwse schilderij ‘Het IJsgezicht’ van Hendrick Avercamp. © Aad Hogendoorn/Museum Boijmans Van Beuningen
Bron: AD